
Nettverkssamling - 27. november 25
På denne nettverkssamlingen ønsket vi å vise fram Læring i friluft for våre samarbeidspartnere gamle og nye. Derfor inviterte vi bredt ut til skoleeiere, politikkere, fylkeskommunen og Sparebankstiftelsen Nord-Norge. Vi inviterte også nye skoler, LIF-skoler og LIFA-skoler på samlingen.
Ishavskysten friluftsråd presenterte hvordan vi jobber med skolenettverkene, tilbakemeldinger fra lærerne som var med på LIFA og egne erfaringer fra prosjektet. Skjelnan skole og Workinnmarka skole delte hvordan de jobber med læring i friluft og tilsvarende praktisk undervisning.
Hovedattraksjonen på samlingen var Øystein Winje fra Universitetet i Agder. Han gav mange et utdypet syn på hva uteskole er. At uteskole fordrer interaksjon og kontinuitet, er regelmessig og handler om å oppsøke relevante situasjoner og miljø utenfor klasserommet. Han konkretiserte Arne Jordets beskrivelse på uteskole. Det skal skje i obligatoriske fag, skal foregå utenfor klasserommet, være en elevaktiv læringsform, baseres på felles erfaringer og være ledet direkte eller indirekte av klasselærer.
Dewey sine kjernebegreper oversatte Winje til uteskoledidaktikk, hvor elevene får mulighet til å være i interaksjon med skolens omgivelser og nærmiljø med hele seg. Kontinuitet skjer når elevene får mulighet til å erfare sammenhengen mellom det de lærer om i klasserommet, og det de opplever på uteskolen. I tillegg til når elevene får mulighet til å erfare hvordan det de har lært kan brukes senere i livet. Da har vi dybdelæring!
For å hjelpe lærerne på vei med å planlegge uteundervisning foreleste Winje om at OUTP kan være en konkret måte å legge til rette for interaksjon og kontinuitet i uteskoleundervisningen. OUTP vil si: O = Oppleve - å ha opplevd noe f.eks. sittet ved et bål, U = Uttrykke - å ha uttrykt denne opplevelsen – f.eks. snakket med andre om bål eller tegnet et bål, T = Teoretisere - å ha teoretisk kunnskap om et bål – f.eks. hvilke elementer som behøves for at det skal brenne, kjemiske formler og P = Praktisere - å ha praktisk kunnskap om et bål – f.eks. kunne tenne et bål på en trygg måte og få det til å brenne lenge, lage mat på bålet. Vi fikk flere eksempler på tverrfaglige integrerte skoleopplegg, som vil være et nyttig hjelpemiddel for en bedre uteundervisning.
På nettverkssamlingen ble skiltet: «Vi er en Læring i friluftsskole» tildelt ni skoler som deltok i LIFA-prosjektet, og som har laget sin egen handlingsplan for læring i friluft, utarbeidet skolens uteklasseromsplakat, har planfesta uteskole og fortsetter samarbeidet med skolenettverket LIF. Disse skolene var: Lyngsdalen oppvekstsenter, Skjelnan skole, Bjerkaker skole, Skibotn skole, Hatteng skole, Lakselvbukt skole, Lenangen skole, Brensholmen skole og Kattfjord skole.
Læring i frilft for alle vil starte opp i ny versjon i 2026, og vi ønsker nye skoler velkommen til å delta. På samlingen deltok Kvalsundskolen, Prestvatnet skole og Eidebakken skole - alle nye skoler i LIFA sammenheng. Vi ser fram til tre spennede år med dere!
Programmet for miniseminaret og nettverkssamlingen.





