Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Konkret måte å undervise om næringsnett på.

Konkret måte å undervise om næringsnett på.

Hvordan bruke skogen som læringsarena?

Skogkurs - 6. mai 2021

Fagfornyelsen stiller mange nye krav til undervisningen, og åpner opp for nye undervisningsmetoder. Noen av stikkordene er mer praktisk undervisning, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. På skogkurset fikk vi påfyll av teori og aktiviteter knyttet til skogen.

IMG_7764

Tverrfaglig undervisning og bærekraftig utvikling

Fagfornyelsen stiller mange nye krav til undervisningen, og åpner opp for nye undervisningsmetoder. Noen av stikkordene er mer praktisk undervisning, tverrfaglighet og bærekraftig utvikling. På skogkurset fikk vi påfyll av teori og aktiviteter knyttet til uteskole i skogen.

Kursleder Anna Lena Albertsen fra Skogkurs ledet 14 lærere gjennom skogkurset på en engasjerende måte. Hun presenterte undervisningsprogrammet Lære med Skogen, som er et tverrfaglig pedagogisk hjelpemiddel på skolens premisser. Lære med skogen tilbyr undervisningsopplegg fra barnehage til lærerutdanningen.

På kurset ble det også satt fokus på skogens ulike verdier, som kulturbærer, biologisk mangfold og skogen som næring. Andre temaer og aktiviteter som kurset var innom: fotosyntese, forbrenning og energi, kartlegging av vegetasjon, bli kjent med treslagene våre, tips om apper m.m. Spesielt fengende var nok fellesoppgaven om samspillet mellom artene. Hver kursdeltaker fikk tildelt sin art, og i fellesskap ble vi bedre kjent med sammenhengen mellom disse artene, og deres næringsnett.

Skogen er en utømmelig kilde for uteskoletema, og aktiviteter kan knyttes opp mot de aller fleste fagene, også matematikk. Kurset hadde egen matematikktime.

Program for kurset

 

Bilder

IMG_7850
IMG_7729
IMG_7764
IMG_7795
IMG_7799

Siste nyheter